Skip to main content
,

Lekker NIS2-procedures uitwerken, zin in! Said no one ever.. 😎

Het is vaak saai en geestdodend werk, ideaal om keer op keer (op keer) uit te stellen. Want ja, meestal worden de procedures in de praktijk nooit gebruikt.

Maar geloof me, áls er dan een keer een serieuze hack is, dan heb je de bibbers in je benen en weet je prompt niet meer wie je moet bellen voor hulp.

En hou jij het hoofd altijd koel? Dan zul je net zien dat er een incident is als jij op vakantie bent. En dan zijn het je collega’s die staan te trillen als een rietje en werkelijk geen idee hebben wat ze moeten doen.

Terwijl snel handelen, echt key is.

Een van de tien geboden van NIS2 is dan ook: Beleid en procedures incidentenafhandeling.

Heel belangrijk dus. Maar wat moet je nou precies doen?

Beschrijf heel praktisch wat jullie organisatie moet doen in het geval van een specifieke situatie.

Deze procedures mogen in ieder geval niet ontbreken:
✅ Wat te doen bij in- en uitdiensttreding van personeel
✅Wat te doen bij een security incident
✅Wat te doen bij een datalek
✅Wat te doen bij een virusuitbraak
✅Wat te doen bij een malware/ransomware aanval
✅Wat te doen bij een firewallmelding
✅Wat te doen bij een vermiste telefoon-laptop
✅Wat te doen bij websitehack
✅Wat te doen bij de uitval van een primair systeem

En zo mogelijk nog belangrijker: test je procedures regelmatig!! In mijn bijna 40 jaar als IT-deskundige ben ik vaak bij slachtoffers geweest die trouw back-ups maakten, maar toen de nood aan de man was, bleek dat toevallig de belangrijkste mappen ontbraken in de back-up.

Test dus altijd de volgende procedures:
👉 Restore
👉Archivering
👉Disaster Recovery
👉Hulplijnen

Vergeet ook niet om de procedures dynamisch te houden. De betrokken personen of partijen kunnen veranderen, net als de vorm van de calamiteit.

Stel daarom iemand aan binnen de organisatie die verantwoordelijk is voor de updates van de procedures. Succes!



Zie je het belang hiervan in, maar zie je het niet zitten met een leeg vel papier te beginnen? Wij hebben voor MSP’s maar ook voor eindgebruikers een mooi systeem ontwikkeld binnen SharePoint. Kijk even op smiletools.nl onder het kopje Cyberdesk.

hashtag#nis2 hashtag#cybersecurity hashtag#cyberdesk

Security en AVG snel op orde

Begin vandaag nog met tijd besparen!

PETER VAN LENT
Directeur